torsdag den 25. november 2010

Tilbage fra miniferie

Hej alle sammen.
Ja jeg ved godt at jeg ikke er så god til at opdatere, men kombinationen af ingen internetforbindelse derhjemme, ferie osv., har holdt mig væk i lidt tid.
Jeg er nu hjemkommet fra en miniferie først 2 dage i Elhajeb (hvilket betyder øjenbryn på arabisk) hvor jeg var med til den store muslimske fest, Eid Al-Kabir. Der blev der ofret (=slagtet på halal-vis, mens hele familien kigger på og hujer) en vædder og derpå blev der ellers spist indvolde, hoved og lår. Jeg har aldrig rigtigt spist den slags kød før, hvilket sagtens kunne mærkes i maven dagen efter. Jeg opdagede dog, at tarm er utroligt lækkert, og lever smager ens fra alle dyr. Jeg rejste desværre videre på dagen, hvor de ville kokkerere hovedet, så det gik jeg glip af. De spiser da kinderne og noget af pandekødet, og tænder, læber, næse og øjne ryger ud. Det skulle være en delikatesse af de helt store. Det må jeg prøve en anden gang.
Elhajeb var en meget hyggelig lille bjergby, som mindede mig meget om skandinavien, da de havde bjerge, små træhuse, en park med ænder i en lille sø og træer med gule blade. Familien jeg boede med fortalte mig også, at der ville komme sne en måned senere.
Derpå rejste jeg til Italien med Rachad, Maria og Ariella. Ariella er en pige fra Schweiz, som tog arabisk timer i oktober, som da kom tilbage for at besøge sin hostfamilie for Eid Al-Kabir. Da vi ankom til Italien havde jeg småproblemer i paskontrollen, da mit visa fra Marokko udløb præcist den dag, vi rejste. Politiet kiggede derfor meget grundigt på mit pas, og begyndte at spørge mig ud på engelsk om mine gøremål i Marokko. Han forstod dog ikke selv engelsk, så de andre piger måtte oversætte. Efter 5 minutter lod de mig dog gå. Derefter tog vi til Deszencano, som er en lille by ved Gardasøen. Det var en hyggelig by, og gensynet med Gardasøen var skønt. Her bor Rachads søster, som er emigreret til Italien med sin italienske mand. Det var dog ikke til at se indenfor, at vi befandt os i Italien, da ALT var marrokansk; interiøret, teen, maden, tøjet, musikken, fjernsynet. Det var dog en skøn familie, og vi var både på indkøb, lavede mad, var på rundtur og besøgte en bar (for første gang i, jeg ved ikke hvor lang tid ,for mit tilfælde). På baren kunne jeg både finde Ceres og Tuborg. Der fik jeg da min første danske øl i tre måneder!
Dagen efter rejste vi til Milano, hvor vi blev indtil tirsdag morgen, hvor turen gik tilbage til Marokko igen. I Milano var vi hos Marias søstre om dagen, og sov i en af hendes venners lejlighed om natten. Begge steder var gode, og jeg mødte en masse venlige italienere. Jeg fik også shoppet, drukket en masse kaffe på cafeer , spist italiensk mad, og set byen. Alt i alt, en god tur, det eneste der var lidt øv, var vejret, da det regnede hele weekenden. Den eneste dag det var godt vejr var mandag, og der kom jeg så endelig på en rundtur.
Nu er jeg tilbage i Rabat. Jeg er lidt bange for at min undervisning om eftermiddagen på den lokale high school aldrig starter, da inspektøren bliver ved med at skubbe startdatoen. Jeg håber dog at det kommer i gang inden jeg tager på juleferie ;) Jeg er nemlig den ansvarlige for undervisningen, og jeg vil gerne være der til at starte og hjælpe de andre læreres arbejde.
Pt. sidder jeg på vores kontor, som altid stinker af vandpibe tobak, da alle de marrokanske voluntører tager herop om aftenen for at hænge ud. Der er dog masser af plads, og det ligger midt i Rabat.

CSMs kontor på en af de utallige aftener med middag. Som det ses, spiser vi selvfølgelig på marrokansk maner med en stor tallerken i midten og alle spiser sin portion derfra.





Her er jeg og de to piger, Maria og Sylvia, som jeg bor sammen med for tiden. Maria vil dog gerne finde en lejlighed for sig selv og hendes kæreste.

3 kommentarer:

  1. Hej Ditte Marie.
    Så ramte vinteren for alvor Danmark. Vi er nærmest men ikke helt sneet inde. Også på en lørdag!!! Esben & Mathias satser på, at alt bliver aflyst på mandag. Ziggy elsker sne, og lige nu kan hun forsvinde i sneen.
    Vi skal til Randers i dag for at se Nøddeknækkeren på Værket sammen med mormor & morfar samt risskoverne. Vi kommer nok derind men overnatter sandsynligvis. Vi får se.
    Håber alt vel.

    Stor weekendhilsen
    far

    SvarSlet
  2. Hej Ditte
    Altid dejligt at høre fra dig. Jeg følger skam med og hvor er det spændende!
    Her er der kun lidt energi- da jeg er små syg. Det har taget noget tid at komme over en forkølelse. Men vi så da Nøddeknækkeren- Sjovt nok at se , men ballet er altså ikke lige mig.
    Vi havde ellers en hyggelig aften og vi kom da både frem og tilbage i snedriverne, Idag er det ekstra koldt minus 6 grader.
    Nu starter alt julehalløjet snart med julefrokoster og julemarkeder, gløgg og æbleskiver. jeg skal til flere arrangementer- hyggeligt.
    Vi har inviteret os selv ud til jer juleaften. Jeg glæder mig rigtig meget til at se jer og især dig!Knus og snekram Anna

    SvarSlet
  3. Hej Anna

    Det lyder traels med sygdom, men det er jo desvaerre en del af vinteren i Danmark, som jeg lykkeligt har glemt alt om. Jeg vil nok blive mindet meget kraftigt om den, naar jeg kommer hjem til SNE og minusgrader.
    Jeg glaeder mig ogsaa til at se jer alle juleaften.
    Hav det godt, og saa ses vi jo snart.
    Kram

    SvarSlet