mandag den 13. december 2010

Juletid

Hej derhjemme!
Så er der gået endnu en uges tid, og der er selvfølgelig sket en masse. Den sidste uges tid har i hvertfald været hektisk. Sidste torsdag ankom en ny gruppe for arabisk timer. Gruppen består af en græsk pige, en mexicansk pige, 3 koreanske piger og en tysk dreng. Hver gang der ankommer en ny gruppe, betyder det, at jeg (og de to italienske piger) skal arrangere ture for dem i Rabat og omegn. Derfor var jeg hver eftermiddag i sidste uge på tur til seværdighederne i Rabat. Turene starter typisk kl 3, og slutter ud på aftenen, men jeg må altid tage afsted før fra gruppen, da jeg nu har undervisning hver aften fra 19-20.30. Det er sjovt nok at undervise, men jeg kan love alle, at jeg aldrig skal være lærer! Undervisning i fremmedsprog er godt nok, og det er også noget jeg selv lærer meget af, men jeg tror ikke jeg har tålmodighed og et stort nok hjerte til at undervise ud over her i Marrokko (og især ikke begyndere...)
Hver tirsdag og fredag eftermiddag bruger jeg hos min lærer i arabisk, hvor vi drikker te og prøver at snakke arabisk. Vi arbejder meget med at prøve at snakke, men også lidt grammatik. Indtil videre har jeg bl.a. lært at shoppe i souken (både frugt og sko), gå på restaurant, snakke i telefon og checke ind i lufthavnen. Næste gang skal jeg lære klokken. Det sværeste er dog grammatikken. Helvedes bøjninger! I arabisk er der ikke kun mig, dig, ham, hende, os, dem og de, nej der er først og fremmest to du'er (feminim og maskulin), dem som to personer både tilstedeværende og fraværende, dem som pigegruppe (3 eller mere) tilstedeværende og fraværende og dem som drengegruppe, ligeledes også tilstedeværende eller fraværende. Det betyder at der er 12 bøjningsformer af alle verber i hver sin tid!!!!!!!! Pyh. Heldigvis er der kun nutid, fortid, fremtid og bydeform, frem for en milliard fremtids, fortid, hvis- og usikkerhedstider, som der er i fransk.. Som i kan høre er jeg lidt træt af grammatik!
Nu er det mandag, og vi slapper lidt af efter en god, men lang weekend. Hele torsdag gik med at planlægge et surprise party for vores ansvarlige i organisationen, Rachad, da han havde afsluttet sin thesis eksamen (hvad hedder sådan noget på dansk) om mandagen. Alle i gruppen skulle da kokkerere noget, og vi fik nogle af vores elever til at komme og spille noget marrokansk musik for os. Vi havde også fået lov til at låne et hus af en ven af organisationen, og således kunne vi holde en gratis fest! Da vi kom hjem kl halv et (ja vi slutter tidligt her) var jeg dog meget træt, da hele dagen var gået med det (+ halvanden times undervisning)

I Marokko spiser alle familier couscous til frokost hver fredag, og de inviterer glædeligt en masse gæster. Det betyder at jeg næsten spiser couscous hver fredag hos forskellige familier. Nogle gange er jeg endda dobbeltbooket! I fredags spiste jeg så couscous med min lærers familie, og bagefter prøvede jeg at bage marrokanske småkager. Der er meget(!!) sukker i, som sædvanligt her i Marokko. Resultatet blev dog meget godt, som nogle måske kan få lov til at smage senere hen. Efter at have besøgt min lærer, tog jeg så ind til centre ville for at møde gruppen og drikke min yndlings drik her, avokado juice med tørrede frugt. De kalder det bare en "royal" hernede. Resten af fredagen gik med afslapning og min arabisk bog.
Lørdag var det store shopping og rengørings dag. Rengøringen skyldes udelukkende Sylvia, da hun hver weekend beordrer os til "jour (eller jeux) de la menage" (rengøringsdag/leg). Om aftenen var vi på pub/diskotek (!) for første gang, sammen med min eks-host brother,Sylvia,  nogle marrokanere fra organisationen og de to andre danske piger der er her nu. Det var meget sjovt at prøve, for jeg havde aldrig forestillet mig at det var noget jeg kunne komme til, her i Marokko. Det mindede rigtig meget om hvad jeg kender derhjemmefra. Det var en helt ny side af dette land, men jeg har efterhånden opdaget at Marrokko har mange forskellige sider, rige, fattige, europæiske, afrikanske osv. Vi endte med at komme meget sent hjem.
Søndag var jeg i hammam og besøgte min gamle familie. I dag står den på arbejde og i morgen rejser jeg til Marrakech for at sove der, inden jeg tager flyet hjem til Danmark, jul og sne....
Jeg mærker ikke rigtig noget til, at det er jul nu, da det er solskin og rimelig varmt her nu. Til gengæld sælger de rigtig mange dadler og rosiner lige nu, da der i næste uge er en festival for børnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar