torsdag den 24. februar 2011

Ferie!

Pt sidder jeg på et hotel i Essaouira og nyder min marrokanske morgenmad og en kop kaffe. Jeg afsluttede projektet for ICYE sidste uge, og denne uge er derfor en slags ferie for mig. Jeg ankom i går til Essaouira efter 8 timer i hhv tog og bus og tog derfor i går en aftentur rundt i byen; der er både strand, havn og en lille hyggelig medina. Jeg tager tilbage til Rabat på fredag, da jeg skal starte i min skole om mandagen, så at jeg har lidt weekend i Rabat også.
I weekenden var jeg som sagt i Sebta, den spanske rest i Marokko. Vi rejste først til Tanger, hvor vi tog en rundtur i byen. Den er meget europæisk med store boulevarder, mange udlændinge og udenlandske restauranter og natklubber. Derefter tog vi en grand taxi (stor mercedes med plads til 6 mennesker; af en eller anden grund ender jeg ALTID i en delt taxa med meget store damer, så jeg sidder klemt) til grænsen til Spanien. Her skulle vi vise pas, få et stempel, diskutere lidt med grænsemanden (første gang) og ellers ind i Spanien til tapas, svinekød og øller!! Da vi ankom ind til centrum blev vi dog skuffede da vi så at alle butikker havde lukket (og der var udsalg...) og det ville de også have den efterfølgende dag. Så ingen importerede varer i denne omgang... Efter at have fundet et lille hyggeligt hotel, begav vi os ud i byen for at spise tapas og drikke et par øl. Det viste sig at være en udemærket måde at komme rundt i byen på, da man helst skal skifte restaurant efter 1-2 tapas hvert sted. Dagen efter tog vi endnu en rundtur i byem, og efter begav vi os tilbage mod Marokko. Jeg slap igennem paskontrollen uden de store problemer (=pasmanden ville bare vide hvad jeg lavede i Marokko siden jeg havde rejst frem og tilbage et par gange) men de ville ikke lukke Maria igennem. Efter hun havde talt med chefen, vores egen ansvarlige og andre diverse myndigheder var hendes løsning at tage en båd til Algezirias og tage en båd tilbage til Tanger, for således ville myndighederne ikke kunne afvise hende!! Hun kom da tilbage til Rabat mandag morgen.
Jeg derimode måtte rejse alene tilbage til Tanger og tage bussen til Rabat. Da jeg sad i bussen, der holdte inde på busterminalen, skete der pludselig noget (som jeg ikke kunne se) og ALLE løb ud fra stationen. Jeg troede først at der var brand eller noget lignende, men min sidemand i bussen mumlede noget om en skandale. Jeg fandt aldrig ud af hvad der var sket helt præcist, men senere så jeg en brændende bil på gaden, unge mænd der løb rundt i flok væk fra politiet. Ang. diverse uroligheder rundt omkring i nordafrika i disse dage, er jeg ikke så urolig for situationen i Marokko. I søndags var der en stor demonstration i Rabat, men den var forløbet rimelig roligt. Jeg har dog bemærket at politiet er langt mere synligt og i større antal end før. Der havde også været nogle uroligheder i Marrakech, men indtil videre forholder jeg mig afslappet til situationen. Jeg har snakket med en masse marokanere, og de ønsker ikke en revoulution, da de i bund og grund er glade for deres konge og deres samfund. Men man kan selvfølgelig aldrig vide..
Nu vil jeg gå ud og nyde solen og stranden og mine fridage i Essaouira med lidt shopping i medinaen og en gåtur på stranden.
Håber I alle har det godt!
Her er lidt billeder fra de sidste par uger:
Gruppen pt.


Is og fisk :)

1 kommentar:

  1. Hej Ditte, hvis du evt ser det her kan du så ikke sende mig en mail på asta.nielsen1993@gmail.com ?
    Jeg skal på udveksling til Marokko næste år, så vil gerne stille dig nogle spørgsmål om din rejse og dine erfaringer med at være i Marokko, hvis det er OK :)
    Håber at høre fra dig! PS. nød virkelig at læse din blog, den var underholdende :)

    SvarSlet