fredag den 8. oktober 2010

Den mærkeligste uge nogensinde i Rabat

Denne uge har været den mærkeligste uge, jeg nogensinde har haft, her i Marokko. Da jeg kom hjem fra Marrakech, var den anden pige, Sylvia, ankommet, og hun skal bo i huset i 6 måneder, ligesom mig. Af en eller grund, siden hun ankom, har der været en del misforståelser og småproblemer i huset. Fx mistede den anden pige nogle småpenge, jeg havde en diskusion med en af brødrene på grund af en misforståelse, og vi havde besøg af en rotte på toilettet! Vi har dog løst de fleste problemer nu. I morgen tager vi alle afsted til en lille by oppe nordpå, der hedder ChefChaouen. Det glæder jeg mig rigtig meget til, da byen skulle være utroligt smuk og hyggelig, og man kan slappe af osv.
Pt. har vi gang i mange ting, så når jeg slapper af, er det næsten altid med mine arabisk bøger i hånden. Jeg synes virkelig det er et spændende sprog, og jeg prøver at studere det så meget som jeg kan. Det er dog stadig en smule svært. Hernede har jeg dog alle muligheder for at øve mig i det, da udover min egen lærer, er der mange der tilbyder at give timer eller bare hjælpe mig med det. Derudover har jeg købt nogle bøger med noget grammatik og ordlister osv. Det svære er, at alfabetet er anderledes, og man hele tiden skal skrive ordene på arabisk, bagefter oversætte det til engelsk, og til sidst skrive ordet som det udtales (med fonetik). Det gør det nemmere at huske. Her i Marokko er dialekten dog meget stærk, så det arabisk jeg lærer, er ikke helt det samme som de taler. Marrokansk dialekt er en blanding af en masse franske og spanske ord sat sammen med klassisk arabisk.
Jeg er også startet på skolen, hvor jeg skal undervise fremover. Det er en af de to skoler jeg fremover skal arbejde på. Denne skole er en lokal folkeskole, og det er da sværere for voluntører at undervise der, da eleverne er meget anderledes end hvad vi er vant til hjemmefra. Her den første måned skal jeg da være med en marrokansk lærer hver dag, så jeg kan se hvordan det hele foregår. I går var jeg da med to forskellige lærerer til to timer med forskellige niveauer. I starten forstod jeg ingenting, da deres accent er meget stærk, da de er nybegyndere. Det var dog nemmere, og ROLIGERE, end jeg havde regnet med. I november får jeg så min egen klasse på skolen. Systemet er anderledes, da klasserne selv står for kopiering, planlægning af undervisningen, indkøb af bøger osv. Derfor er det godt at lære nogle af de andre lærerer at kende, da jeg så kan få en masse gode ideer osv. Efter d. 20. skal jeg også undervise i den lokale organisations, CSM (der samarbejder med ICYE) egne timer, som primært er engelsk for ældre elever (+20) Eleverne på den lokale folkeskole er måske 15-20 år gamle. Efter oktober, hvor jeg har arabisk timer om morgenen, skal jeg også hjælpe lidt til på CSM's kontor, med organisationsarbejde. Det bliver også spændende. Så jeg har gang i mange projekter her på een gang, men sådan er det meget hernede. Man skal hele tiden planlægge og strukturere selv. De kalder det marrokansk fleksibilitet, og jeg synes det fungerer godt. Det betyder også, at selvom jeg i nogle perioder arbejder/studerer meget, kan jeg altid tage fri nogle dage/en uge.
Derudover er der kommet en ny gruppe voluntører til Rabat, en dreng fra Sydkorea, en pige fra Tyskland, to fra Italien, en pige fra Schweiz og en pige fra Slovenien. Det er lidt sjovt, da pigen fra Slovenien har boet i Danmark i et år, i ÅRHUS! Jeg blev rigtig glad da jeg hørte det, da vi så kan snakke en masse om Danmark og Århus. Drengen fra Sydkorea virker rigtig forvirret og chokeret, men det skyldes nok at de kulturelle forskelle er enorme, meget større end forskellene mellem Europa og Marokko. De to italienske piger bliver for i 6 måneder, men den ene flytter ned til Agadir i november. Det er både godt, da vi så har en veninde dernede, og kan besøge hende der, men også skidt, da hun helst vil blive (men hendes projekt er der) og da alle er gode venner med hende her. Det er også godt at vi er flere længerevarende voluntører nu, da det er nemmere at dele vores problemer, sværheder og kulturelle forskelle.
OK i aften skal vi indtil Rabat centrum og se kongen åbne parlamentet, og derefter er vi inviteret på middag hos en meget rig familie, der er i kontakt med familien. Når man bliver inviteret på middag i et andet hjem her, betyder det et meget meget stort middagsbord med mange forskellige ting. Puha.
Jeg vil slutte af med nogle af billederne fra trekking, da jeg ikke fik lagt dem op sidst.


Fra toppen.


Mærkelig berbisk kvinde (eller bare turist der beskytter sig mod solen)

4 kommentarer:

  1. Hej Futte.
    Tak for dit brev. Det gir mig som læser en god fornemmelse af din dagligdag og hvordan opholdet folder sig ud. De ved slet ikke, hvad de har lukket ind i landet. Hehehe. Til sidst gør de nok, hvad du sir!!!!

    Vi har været i Fjellerup sammen med mormor & morfar samt Anna & Leif i dag. Det er dine faste læsere, og de er sgu inde i sagerne.Det var dejligt vejr med solskin og ommøblering af stuen på programmet. Tænk sig fru Jørgensen smed en sofa ud!!!!! Ziggy opholdte sig mest gravende inden under huset, så hun havde travlt. Esben har været til rollespil på Mols, han er rød som en tomat i hovedet og lettere "skeløjet" af træthed. Mathias er daffet til endnu en 18 års fødselsdag og skriver ellers historie-opgave om imperialisme i Asien, primært centreret om Kina.

    Vi snakkes ved.

    Stor hilsen
    far

    SvarSlet
  2. Hej Ditte.

    Det er godt at du hygger dig nede i Marokko.
    Jeg kan forstå hvis du syntes at den uge med trekking var hård ;D

    Her hjemme skal jeg have idrætsuge i næster uge, og jeg skal også snart i gang med min første protjektopgave!
    Den store overskrift på protjektopgaven er "Djursland før, nu og fremtid.
    Jeg tænker på at tage Lübker eller musik på Djursland som min opgave at skrive om.
    Tysk er ved at folde sig lidt mere ud, og det er meget spændende!

    Tschüss!

    SvarSlet
  3. Hej Ditte.
    Du vil snart høre fra os
    Kærlig hilsen
    mormor & morfar

    SvarSlet
  4. Hej Ditte.
    Tak for dine mange gode beskrivelser - og billeder- fra dine dage i Marokko - tak for din telefonopringning og for dit postkort fra trekkingturen.
    Vi skal love for, at du oplever noget - alt det du dog kan og skal og vil; og selv om du af og til møder lit modgang og besværligheder så har du mange spændende og udviklende oplevelser af den fremmede kultur, du er omgivet af.
    Vi glæder os til flere interessante beretninger.
    Vi har det godt trods små skavanker - har nu næsten lukket sommerhuset af for vinteren, så nu er det mest indendørs sysler, der optager os.
    I lørdags havde vi et dejligt besøg af Esben, han er en stor og fornuftig dreng, der læser store bøger og kan hjælpe morfar med computerproblemer, så han er ikke svær at underholde.
    Knus og kram
    mormor & morfar

    SvarSlet