torsdag den 21. oktober 2010

Flytning

Lige nu sidder jeg i min nye lejlighed i Rabat, som jeg deler med 3 andre mennesker. En del er altså sket, siden jeg sidst har skrevet herinde. For et par dage siden besluttede jeg, samt to af de andre langtids voluntører, Sylvia og Maria (begge italienere), for at flytte ind i en lejlighed, som organisationen ejer og låner ud til voluntører. Vi havde i længere tid snakket om at spørge efter lejligheden, dels da vi har haft forskellige problemer i familien, og dels fordi vi ville prøve noget andet. Jeg var den første der flyttede, hvilket jeg gjorde i går, og Sylvia flyttede så i dag. I dag har jeg derfor gjort hovedrent (det var absolut nødvendigt) og ordnet mine ting. Lejligheden består af 2 store rum, et rum med køkken, borde og stole og et tv, samt et andet rum med en stor marrokansk sofa, som man så sover på. Derudover er der en terrasse og et badeværelse med et europæisk toilet!!! (hvilket jeg ikke havde i det andet hus). Det er en rigtig god lejlighed, og jeg tror det var rigtig godt at jeg flyttede. Så nu må jeg i gang med at lære at lave marrokanske klassikere som couscous, tajine og te. Den sidste pige, Maria, flytter ind d. 31., da vi i mellemtiden skal agere hostsisters for to nye voluntører, der skal være her den næste uge. Vi troede det var en koreansk dreng og en pige fra Belgien, MEN der var åbenbart opstået en mindre misforståelse mellem organisationen og ansøgningen fra Belgien, da den belgiske pige viste sig at være en dreng. Som tak til organisationen, og den ansvarlige, der har sørget for og hjulpet os meget med flytningen, vil vi derfor kokkerere en stor middag (halv italiensk og halv dansk), når Maria flytter ind.
Pt er vi ca. 15 voluntører i Rabat, da der fra i morgen af afholdes en festival for musik i Youssefia (området). Jeg skal derfor hjælpe en masse med arrangeringen og afholdelsen af diverse konkurrencer og koncerter, og desuden vise de nye voluntører rundt i Rabat. Den næste uge bliver derfor lidt presset, da jeg udover festivalen, OGSÅ skal passe mine arabisk timer og mit arbejde om eftermiddagen/aftenen. Om eftermiddagen mandag og onsdag går jeg til en lokal skole, hvor jeg observerer timerne for at lære en god måde at undervise unge marrokanere på, og hver aften fra 17.30-19 eller 19-20.30 underviser jeg i engelsk på et kursus i CSMs egne lokaler. Så jeg har nok at se til!
I november tager jeg, de to andre italienske piger og den ansvarlige fra organisationen 5 dage til Italien for at slappe af. Vi skal på tur rundt og besøge alles familier, da ham fra organisationen har en søster der bor ved lago di garda, og de andre har familie i Milano. Det bliver rigtig skønt.
Her et billede fra ChefChaouen. ChefChaouen er en lille "blå" by oppe nordpå, som vi besøgte for to uger siden. Desværre regnede det helt vildt meget og det meste af weekenden endte derfor med at vi blev på hotellet, og prøvede at komme frem og hjem igen.

2 kommentarer:

  1. Hej Ditte
    Hold da op hvor oplever du meget- og spændende ting. Det er jo næsten som om der ikke foregår noget herhjemme. Her er det jo hverdag og når man er i det sker der ikke meget- men alligevel!
    Jeg er jo ikke overbebyrdet med arbejde og har tid til idræt og kulturelle arrengementer. Jeg er også på Zumba bølgen, men Karen stikker mig vist.Ellers styrketræner jeg og går ture.
    Jeg er jo også vild med at komme på gallerier og kunstmuseer. Vi var en smut i Kbh.for at se Bob Dylan på Statens museum for kunst.
    For et par uger siden var vi i Italien- Skøn tur , vi fløj til Pisa , lejede en lækker fiat 500 og kørte noget rundt i 10 dage. Jeg sms ede til dig derfra, men der er måske ikke forbindelse?
    Ellers går alt vel. Mads ser vi ikke meget til. Det er åbenbart hårdt at være lærling. Han sover eller er med kammeraterne og lige oppe når det er mad !
    Rart at høre fra dig, Knus fra din gamle moster

    SvarSlet
  2. Hej Futte.
    Fik du bestilt flybilletter som aftalt?

    Hvornår skal vi snakke igen på skype?

    SvarSlet