mandag den 4. oktober 2010

Trekking og Marrakech

Nu er jeg endelig tilbage i Rabat igen efter 10 dages ferie. Jeg startede ferien d. 22., hvor jeg rejste fra Rabat til Marrakech efter skole. Da jeg ankom til togstationen, opdagede jeg dog, at jeg havde glemt mit dankort, og jeg måtte skynde mig tilbage for at hente kortet, og skynde mig tilbage til stationen for at nå toget. Jeg nåede det hele på en halv time, selvom der var meget trafik begge veje. Togturen tog 5-6 timer, selvom turen er nomeret til 4 timer, da det var forsinket (som sædvanligt) hernede. Da jeg endelig ankom til Marrakech tog vi en lille tur rundt omkring i byen. Byen er utrolig stor og fyldt med rigtig mange mennesker, og knudepunktet er den store plads, Djemaa el Fna, hvor der er historiefortællere, slangetæmmere, musik, madboder, juicesælgere og masser af turister hver aften. Det er dog svært at gå rundt som turist uden at blive lagt mærke til, og de optrædende spørger altid efter penge














Her ses et lille udsnit af souken (markedet) og nogle musikanter. Her i Marokko er musikken meget vigtig. Alle elsker at danse, spille og synge, og når der er musik i nærheden, kommer der altid virkelig mange mennesker for at se det.
Efter en nat i Marrakech tog vi med en grand taxi (stor mercedes, hvor der kan sidde 6 mennesker) til Imlil, som er basen for alle trekkere. Det er den sidste større by i bjergene, som er asfalteret. Her mødte vi også vores guide, Omar, som skulle føre os hele vejen til toppen. Jeg blev syg den førse dag i Imlil, og jeg blev derfor i tvivl om det var en god ide at gå hele vejen til toppen, da det ville være meget hårdt. Jeg besluttede mig dog for at tage afsted, hvilket jeg er glad for nu.
De næste par dage gik vi "små" ture omkring Imlil, turene varede mellem 4 og 8 timer. Derfor var vi selvfølgelig ret trætte, når vi kom hjem hver dag. Hver aften lavede vores guides mad til os, og vi fik da klassisk marrokansk mad som couscous, tajine osv. På 5. dagen tog vi så den store tur til toppen, det tog os tre timer op og tre timer ned. Det var virkelig virkelig hårdt, men da vi nåede toppen, var det hele bare så flot, at jeg glemte mine ømme fødder og ben. Derefter gik turen hele vejen ned igen, og det tog i alt 10 timer (vi havde dog også nogle pauser undervejs)
 Dagen efter den store tur, tog vi ned til Marrakech igen, hvor den første dage gik med at slappe af osv. Dagen efter tog to af de andre trekkere hjem, og jeg var alene med den sidste trekker, Brigitta fra Tyskland.  Vi havde et par gode dage sammen i Marrakech, hvor vi bl.a. så et berømt museum om hele Marokko, en kendte koranskole (Ben Youssef Medersaen), gamle bygninger fra byens middelalder og medinaen generelt. Her fik jeg selvfølgelig også shoppet en del.
Jeg boede et helt fantastisk sted, som var et gammelt palæ midt i byen, med en have i midten af huset, hvor der var en åben plads. Sådanne steder er normalt meget dyre, men da min kontaktperson her i Marokko, Rachad, kendte ejeren, fik jeg en god pris. Normalt ville det koste 50-70 euro pr. nat, men jeg fik det for 100 dh - ca 70 kr.
Nu er jeg tilbage i Rabat igen, hvor jeg har haft dagen i dag til at slappe af. Jeg skal til et møde i aften, hvor jeg skal høre om, hvad jeg skal lave nu, for jeg ved ikke rigtig hvad mit projekt går ud på nu. Jeg skal have arabisk timer igen fra fredag, og jeg troede at jeg også skulle undervise fra i dag af. Jeg tror jeg starter på skolen meget snart - puha, nu må vi se hvordan det går. Sidste gang var ikke ligefrem en succes, men det går. Denne gang er jeg bedre forberedt, da jeg har mere materiale og nu har prøvet at undervise før.
Derudover har jeg fået en rumbo- Sylvia fra Italien.
Nu skal jeg gå, da jeg skal mødes med de andre voluntører her.
Bisous!

1 kommentar:

  1. Hey Ditte
    Har selv lige været i Marokko og set nogle af de steder du nævner...jeg blev bare solgt på stedet og det er ikke sidste gang jeg skal dertil. Det må også være super spændende sådan som du rejser og undeviser på samme tid...det må give en masse mere.
    Jeg selv fløj til Marrakech og hjem fra Agadir til en super billig pris. Jeg fandt billetterne hos FDM Travel, hvor jeg også faldt over nogle tips...måske kan du eller andre bruge dem, så tjek linket her:
    Rejsetips fra Marokko

    Fortsat super tur
    Leif H

    SvarSlet