fredag den 20. august 2010

de foerste dqge

Hej derhjemme alle sammen
Jeg er nu kommet til Marokko. Det er vildt. Jeg forstaer ikke helt det her tastatur endnu, saa I maa baere over med tegnfejl osv.
Da jeg ankom i onsdags, efter en lang rejse med en smule turbulens, blev jeg hentet af Rahzid min kontaktperson, som koerte mig til min familie. Der boede allerede tre andre piger, to tyskere og en italiener, som havde vaeret der i et par uger. Jeg skulle saa dele vaerelse med den italienske pige, Sylvia, indtil i gaar aftes, hvor de alle rejste igen. Jeg skal saa bo alene lidt tid, indtil der kommer andre frivillige i starten af september.
Onsdag aften gik jeg, sammen med de andre piger fra huset, til en fest hvor deres gruppe af frivillige var. De synes alle sammen at det er vanvittigt at jeg har valgt at blive her i 6 maaneder, da de alle kun havde vaeret her i nogle uger, og ville rejse hjem d. 31.
i gaar var jeg paa skolen med de andre frivillige, hvor jeg saa dem undervise. de fleste af boernene virkede soede, men i nogle af de klasser jeg besoegte, var der meget larm, raaben og uorden. Jeg tror det bliver lidt svaert at undervise, isaer paa fransk. Men jeg maa bare proeve mig frem. Der er for det meste ogsaa een eller to andre frivillige til at hjaelpe. Efter skoletid, var jeg til en proevetime i arabisk. Det var virkeligt svaert, men de lokale siger at det kommer, naar jeg skal vaere her saa lang tid.
om aftenen er der saa stor middag for hele familien, dvs. de 4 broedre, moren, soesteren og hendes mand og barn, bedstemoderen, en baby og konerne til broedrene. det er altsaa en stor familie, men de er rigtig soede, og to af broedrene snakker engelsk. Ellers taler de fransk, saa jeg klarer mig sprogmaessigt.
Efter middag slapper man lidt af, og saa gaar man ud. I gaar gik jeg ud med min "bror" Hamza, der er paa min alder, for at drikke kaffe og spille pool. Jeg moedte ogsaa hans venner, de var soede, men jeg kunne kun til dels forstaa deres fransk.
I dag har jeg slappet af i huset, sovet meget og vaeret lidt ude i rabat.
Det skal jeg ogsaa i morgen, der skal jeg til medinaen og en masse andet:.
I dag og i gaar, har jeg holdt en slags ramadan. Det er lidt haardt, jeg har fx i dag kun spist en banan og drukket lidt vand. Det er lidt svaert at finde mad om dagen nemlig, da ingen andre spiser og det meste er lukket. Nu gaar solen snart ned, og saa er der mad.
Jeg vil tage nogle billeder af huset. omraadet osv og laegge dem op snart.

Jeg har det rigtig godt, det hele er meget nyt og spaendende lige nu og jeg proever at finde ud af det hele. :P

Kys til alle, jeg savner jer alle sammen

2 kommentarer:

  1. Hej Ditte Marie.
    Det er dejligt at høre fra dig. Det lyder til, du har fået en god værtsfamilie og en hæsblæsende start. Hvis de ikke er ordenlige, kan du jo stik dem en flad!!!! Måske skulle du tage en snak med skolen om det du har set. Prøv evt. at drøfte det med familien først.
    Er det varmt? Her er det mest dominerende stadig regn i spandevis.
    Skal hilse fra en træt Esben. Han skal i ungdomsskole i morgen for første gang, så der ryger nok gele i håret, sir Esben.
    Ziggy var to knurrehår fra at fange naboens kattekilling, så vi må håbe, at den lærte noget af det. Lige nu er hun på patrulje.
    Vi glæder os til at se nogle billeder, og tak for beskederne.

    Vi skriver igen i morgen, og der vil mor vedhæfte et par snapshots fra dagens sysler.

    Ciao bambina.

    SvarSlet
  2. Kære Ditte Marie!
    Vi er i dag kommet hjem fra Søndervig, hvor vi med venner har haft nogle dejlige dage.
    Vi har læst dine indlæg, og glæder os til at følge med i "The story"
    Meget tyder på, at du går en spændende tid i møde; og da du er en STÆRK pige, har vi tiltro til, at alt vil gå på bedste måde.
    Kærlig hilsen
    Mormor & morfar

    SvarSlet