tirsdag den 31. august 2010

2 uger

Hej alle sammen
Nu er der snart gaaet 2 uger af mit ophold her, tiden gaar saa hurtigt. Den sidste uges tid er gaaet med undervisning i skolen og ture til byen om aftenen med de andre voluntoerer. I weekenden tog en masse af de andre voluntoerer til en lille by kaldet Chefchaouen, der efter sigende skulle vaere meget hyggelig med en masse smaa huse, der er malede blaa. Stemningen skulle ogsaa vaere meget afslappet og man kan gaa i fred paa gaden, hvilket ikke er tilfaeldet her i Rabat. Jeg, og 4 andre piger, blev hjemme og slappede af her. Vi var bl.a. paa stranden, i medinaen og ved havnen om aftenen. Alt den gaaen paa cafe om aftenen taerer virkelig ogsaa paa pengene. Selvom alting er billigt i sammenligning med Danmark, loeber det virkelig op hver dag. Derudover er pengene til vand og frugt i loebet af dagen ogsaa et ok beloeb hver uge. Det hele aendrer sig igen efter Ramadan, hvor jeg kan spise i huset 3 gange om dagen, og jeg forhaabentlig har vaennet mig til vandet hernede. Det har nogle af de andre voluntoerer gjort, og kan drikke vandet fra hanen uden problemer.
I gaar var det saa sidste dag sammen med de andre voluntoerer her, de skulle alle rejse her til morgen eller i loebet af eftermiddagen. Vi afsluttede projektet med en slags fest for eleverne paa skolen, hvor hver klasse fik lov til at opvise noget hver isaer fx sang, dans o.l. Min elskede fransk klasse sang nogle franske boernesange som de havde laert af i loebet af ugerne. Bagefter kom de alle sammen og kyssede os farvel- her siger man hej og farvel paa fransk maner med kindkys - og ville have vores mails, facebook, telefonnumre og tage billeder med os. Jeg har selvfoelgelig ogsaa taget nogle billeder, men de kommer lige paa et andet tidspunkt :)
Om aftenen var der saa evaluering og en farvelfest for alle der havde vaeret med i projektet, og her til morgen er de fleste saa rejst hjem. Saa jeg er her tilbage alene og har fri et par dage, til d. 3. helt praecist, hvor mit arabisk kursus starter. Det glaeder jeg mig meget til. Der kommer ogsaa en belgisk pige i morgen, som skal starte paa samme kursus som mig, og et par russiske og et par italienske piger senere. Det er for det meste piger der kommer hertil, jeg har hoert at fordelingen er 85/15 piger/drenge. Men det er fint nok.
Der har desvaerre vaeret lidt knas og misforstaaelser mellem familien og mig, da de i gaar ville invitere mig med til at spise hos soesteren, som bor i Sale - en lille by lige uden for Rabat. Jeg blev spurgt soendag aften om jeg havde lyst til at komme med, men jeg maatte desvaerre sige nej, da det jo var den sidste dag med de andre voluntoerer. Desvaerre gik beskeden tabt paa en eller anden maade mellem os, da jeg fortalte den bror der spurgte mig, at jeg ikke kunne, men rigtig gerne ville komme en anden gang, og at han skulle sige det videre. Han fik det saa ikke viderebragt rigtigt, saa familien stod og ventede paa mig 10 min foer mad - og de faster altsaa - og de ringede saa til mig for at hoere hvor jeg var og at jeg blev noedt til at tage med, da der ellers ikke var nogen hjemme osv. Jeg kunne dog gaa op i en anden lejlighed, hvor der bor nogle andre piger fra voluntoer gruppen og spise der, men det var bare en stor dum misforstaelse. Her til morgen proevede jeg saa at undskylde og forklare til familien, og gav dem en lille gave i form af couscous, som de jo altid kan bruge. Nu haaber jeg bare at alle er glade igen, og jeg faar chancen for at komme med igen en anden gang. Misforstaaelser opstaar jo hele tiden, og isaaer naar beskeder skal passere igennem flere personer.

Jeg glaeder mig til at hoere mere hjemmefra som altid. Jeg savner godt nok Danmark meget, men her sker ogsaa saa mange spaendende ting og det hele er stadig meget overvaeldende og nyt. Der er ikke andet at goere end at proeve sig frem. :)
Bisous!

8 kommentarer:

  1. Kære søde Ditte,

    Iiih, hvor er det spændende at læse med på din blog! Og super fedt, du opdaterer jævnligt - Bliv ved med det! Selvom du nok lige pludselig får en masse om ørerne. Det fede ved rejseblogs er, at man har en skøn dagbog, når man kommer hjem.

    Herhjemme i Hyllested er situationen temmelig anspændt! Eller ihvertfald spændt :D Jeg har stadig ikke fået besked om optagelse på Journalisthøjskolen. Jeg ringede derind senest i dag, og de fortalte at alle altså er mødt op fra start. Så min optagelse bliver kun aktuel, hvis en af dem, der er startet, vælger at hoppe fra inden for de næste 3 dage. Det er fuldstændig vanvittigt, at min skæbne på den måde ligger i en anden persons hænder. Helt surrealistisk. Men jeg er optimistisk. For det tegner jo til, jeg rent faktisk kan komme afsted alligevel. Jeg blev vaccineret i dag, så wuw! Det kommer tættere og tættere på, må man sige. Katrine, min rejsebuddy, tog afsted i dag. Det var også mærkeligt for hende at suse afsted uden at være afklaret om, om jeg kommer om en uge. Vi krydser fingre! Så kan vi blogge sammen på kryds af kontinenter ude i den store verden :D

    Jeg glæder mig til at høre mere om dit arabisk kursus, når du starter. Det ville være så sejt at kunne tale arabisk. Street credit x 1000!

    Vi snakkes ved! Nyd det hele :)

    Kys Camilla

    SvarSlet
  2. Hej Futte
    Ja det er helt utrolig, at der er gået to uger fra du tog afsted. Vi savner også dig, men det er dejligt at høre, at du oplever en masse.
    Der kan selvfølgelig let opstå misforståelser mellem dig og familien,da sprog og kultur er så forskelligt, men jo mere i lærer hinanden at kende, og du bliver mere fortrolig med det arabiske, så bliver det nok bedre.
    Det er måske lidt trist, at de andre voluntører er rejst, men det er da dejligt og spændende, at der snart kommer nye.
    Selvom nogle kunne tåle vandet der tilsidst, så tror jeg, at du skal undlade at drikke det. Maven og tarmsystemet kan let spoleres længe af dårligt og bakteriefyldt vand.
    Det lyder til, at du går noget i byen, på cafe og i medinaen. Det er dejligt, at du kan komme noget ud, selvom i ikke helt kan gå i fred.
    Hvad får du egentlig i løn. Er det naturalier, telefonkort eller penge eller??
    Nu har vi som sagt fået fejret fader, så snart er det Esbens tur. Men det bliver vist ikke til så meget. Mormor og morfar kommer og spiser på dagen. Ellers skal han til rollespil hele den weekend efter hans fødselsdag. Både Esben og Mathias er startet på musik igen. Jeg skal til maratonzumba på søndag (3 timer)og far skal til klubmesterskab i golf ved Lubker.
    I morgen tager far og Ziggy ned til farmor.
    Jeg har jo fået installeret skype, så du må bare sige til, når du er klar til det, så vi kan snakke sammen -og måske har du også mulighed for at benytte en computer med kamera, så vi kan se hinanden.
    Kan du have det rigtig godt og pas på dig selv.
    Knus mor.

    SvarSlet
  3. Kære Ditte Marie.
    Jeg synes, det er rart at høre, at du er ved at falde til i dine nye omgivelser. Al ting tar sin tid, og med tiden vil du blive mere fortrolig med din nye dagligdag.
    Du er i mine tanker næsten hver dag, og jeg ved, du er en fornuftig pige.

    Vi sidder (din far og jeg) på terrassen i sommerhuset og nyder solen og en enkelt kop kaffe.

    Vi "blogges" ved en anden gang.

    Kærlig hilsen
    farmor

    SvarSlet
  4. Kære Ditte!
    Det er dejligt at høre, at du er ved godt mod.
    Du er langt borte, ude i den store - næsten - ukendte verden, men er dagligt i vore tanker.
    Her ho os går dagene med havearbejde,frugtplukning,udflugter,spil o.m.a.
    Vejret i august har ikke været for godt, men høsten i DK er nu næsten i hus, og resultatet har været lidt over middel.
    Nu ser vi frem til en smuk september, hvor vi forhåbentligt kan synge :"Septembers himmel er så blå,dens skyer lysehvide, --"
    Du hører snart fra os igen.
    Kærlig hilsen
    mormor & morfar

    SvarSlet
  5. Kære Ditte!
    Vi har anskaffet noget literatur om Marokko, og det giver os en hjælp i forståelsen for dit liv og virke der nede.
    Ramadanen har - ret forståelig - været en hårdtid for dig, og det var med lettelse vi erfarede, at du brød den hårde linje, og indtog flydende og fast føde i nødvendigt omfang.
    Varmen må også have tæret på kræfterne
    Vi har læst, at analfebetismen i Marokko er på 46%, og hos kvinderne alene på 66%
    Vi kan godt se, at der er et stort behov for undervisning, og at du kan gøre en forskel; men det bliver sikkert hårdt.
    Det glæder os, at du nu - endelig - skal i gang med dit sprogkursus i arabisk, og i længere tid være en del af et europæisk team.
    Kærlig hilsen
    mormor & morfar

    SvarSlet
  6. Hej mormor og morfar
    Det lyder som om I har det rigtig godt derhjemme i kolde DK - det er i hvertfald meget koldt i forhold til her, hvor jeg dagligt kaemper med de 40-45 grader. Varmen taerer selvfoelgelig paa kraefterne, men paa grund af Ramadan er de fleste oppe til meget sent, og staar op over middag, saa man undgaar de varmeste timer. Ramadan var sjovt at proeve, og det var godt at kunne saette sig ind i folk omkring migs situation, men det var ogsaa lidt haardt ikke at kunne drikke i heden. Saa efter 3 dage stoppede jeg igen - som den eneste voluntoer udover dem, der var muslimer.
    Ja det er fint at at kunne goere en forskel, men det er ikke altid lige nemt, da jeg som sagt havde de meget smaa boern.
    Vi tales ved!

    SvarSlet
  7. Hey farmor.
    Jeg er glad for at hoere fra dig, og du faar snart en postkort.
    Du er ogsaa i mine tanker, jeg haaber du har det godt!
    Her har jeg ogsaa en slags marokkansk bedstemor, da mormoren bor her i perioder. Men hun kan selvfoelgelig ikke erstatte min - mine - rigtige bedsteforaeldre.
    Vi snakkes snart ved!

    SvarSlet
  8. Hej Ditte Marie! Det er på en vis måde genialt dette her blogg'ing.
    Jeg har fået læst alle dine indlæg og set dine billeder. Tak for det hele. Det er spændende at høre om dit ny liv i Marokko.
    her i DK, Århus er der en omfarende virus, så jeg har været syg i denne uge. Virusen har været på rundtur i min krop: hoved, hals, ryg, lænd og tilbage til hals og nu er jeg endelig ved at være tilbage med fornyet energi.
    I næste uge starter diverse undervisning timer i sang og dans, hvilket jeg glæder mig til. Jeg skal bla. være "kanin for en 3. år musikkonservatorie studerende, sammen med min kæreste og min veninde Eva. Eva og jeg et påbegyndt danse-grundtræning, bare os to. vi leger rundt med kroppen og finder ud af hvad den kan.
    ..Og så har jeg endelig fundet dansen jeg har søgt: sigøjner- fusion. Blanding af flamenco og orientalsk dans.
    - apropos flamenco, jeg skal i aften til flamenco forstilling i Gruppe 38. ola!
    jeg har gået i mine høje hæle med rødt langt skørte og danset flamenco, for mig selv. det resulterede i at min nabo bankede hård mod væggen for at fortælle mig at jeg skulle være stille. jeg var helt opslugt og stampede løs i gulvet. gulvet, jah, de høje hæle fik i hvert fald sat deres spor der. hehe.
    Jeg er i praktik fra seminariet i en Rodulf Steiner børnehave, Århus.
    Det får mig til at reflektere over min tilgang til livet. På hvilken måde påvirker jeg omgivelserne med min personlighed, væremåde. jeg får brudt fordomme,- et er teori, noget andet er praksis!
    Spørgsmål: hvor er mit standpunkt i processen, at være i flow med børnene?
    min ven Erik har læst noget litteratur af R. steiner og givet sin forståelse og mening til kende. vi havde forleden en snak om R. Steiner og Freud menneskesyn. Det er godt at få andre øjne, end mine egne, til at se litteratur stoffet og respondere.
    været er skønt i dag og jeg skal senere op og besøge min veninde, Lene, som er kommet hjem fra Indien.
    senere skal jeg ind til festugen, til en lys laburint. der vil der blive fortalt sagaer og spøgelsesfortællinger fra island, med lys og musik til at ligge stemningen.

    værsgo, så fik du lige lidt af mit liv.
    Varm hilsen fra Maju.

    SvarSlet