lørdag den 21. august 2010

I dag

Saleem ai le kum! Jeg tror ikke det er stavet rigtigt, men det er en hilsen paa arabisk.

Det er godt at hoere hjemmefra, da det jo er lige saa spaendende for mig, at hoere hvordan det gaar med jer, som det er for jer at hoere om mig. :)
Jeg ville nok lyve lidt hvis jeg sagde at jeg synes det er nemt- det er det ikke!! Sprogbarrieren er lidt stor, men de siger at det gaar over og det bliver nemmere for mig- baade at tale fransk med dem, der kan det; og at forstaa og tale arabisk. Lige nu forstaar jeg det meste fransk, men taler det lidt. Jeg kan altsaa forstaa de fleste samtaler paa fransk, men har lidt svaert ved at svare. Det giver selvfoelgelig lidt sprogproblemer i familien, og de lokale jeg moeder, da de fleste jo taler arabisk sammen. Naar jeg er ude med Hamza, som taler engelsk, proever han dog ogsaa at hjaelpe mig ved at oversaette osv:
Jeg er ogsaa lidt alene, da de andre frivillige jo som sagt er taget afsted, der kommer dog nogle i naeste uge igen, hvilket er godt. Saa er der ogsaa nogle, jeg kan tale med om at vaere afsted langt vaek hjemmefra.
Meeeeen der er da ogsaa gode ting, i dag har jeg vaeret med til familiebesoeg nede i Rabat by og i medinaen, og ved havnen. Det var rigtig godt og spaendende.
Ramadan er en lidt speciel tid. De fleste bliver hjemme om dagen for at hvile, da de fleste foeler sig svage og traette, naar det er varmt og man ikke spiser: Til gengaeld bruger kvinderne det meste af dagen paa at lave masser af god mad og laekre specialiteter til om aftenen, som indtages meget hurtigt, praecist naar der kaldes til boen. Om aftenen gaar man saa ud, kl 3 er der igen mad og saa staer solen op, og saa er der som sagt ingen mad igen indtil solnedgang. Det er svaerest ikke at maa drikke vand og isaer naar det er saa varmt som her - 25-30 grader. Jeg snyder dog ogsaa lidt, og drikker lidt vand og spiser lidt frugt eller lakrids paa vaerelset. Saa laenge jeg ikke spiser foran de fastende, er det ok.
Paa mandag kommer rachad, min kontaktperson, tilbage, og jeg skal til forberedelse om Marokko, hvor jeg skal hoere en masse om kulturen, sproget; religionen osv: I morgen skal jeg se lidt mere af Rabat - jeg tror det er slottet osv:

Au revoir!
p.s. jeg har ikke lige faaet koordineret det med billederne endnu, men det kommer snart!

4 kommentarer:

  1. Kæreste Ditte.
    Det lyder godt nok til, at du har fået din sag for. Det er jo altid svært, når man ikke så godt kan kommunikere. Men det skal da nok blive lettere, når du lige for vænnet dig til det franske, og efterhånden kan du nok fange og bruge flere arabiske udtryk.Mon ikke også det, at det er ramadan, gør det lidt sværere.(selvom de ikke drikker vand i løbet af dagen, så ved du, hvad din moder vil sige til dette. En stor flaske vand på værelset eller i tasken!!!).
    Men det lader til, at din familie er flinke og interesserede i at vise dig deres liv i Rabat.Vi er spændte på at se lidt billeder derfra og af din familie.
    Herhjemme er det jo weekend. Esben var i går til introfest i Rosmus. Du ved hele eftermiddagen og til kl. 23. Det var godt, sagde han. De var vist mange, lavede sjove rystesammenlege, spiste og festede med højt musik. Mathias var fredag i bio og lørdag var han til Natasjas lillebrors fødselsdag. Far , mor og Ziggy kørte til Silkeborg og gik en dejlig tur rundt om Slåen sø. Vi mødte selvfølgelig flere mennesker der også var på tur med hund. Vi mødte bl.a. en anden terrierace,(kan ikke huske, hvad det var) men den hed Ivan, og den var sjov. Den gik hele tiden og rodede nede ved søbredden. Ziggy var selvfølgelig meget interesseret i den, og hvad den lavede, men hun turde ikke helt at gå ud til den, så hun gøede bare oppe på bredden til den.Søndag bliver herhjemme med div. sysler og opladning til næste uge. Det er jo også zumba dag, jah!
    Du må lige skrive i god tid, når det er tid til Skype,(hvis du ellers kan det der) så vi kan få det instaleret og gjort klart.
    Vi glæder os til igen at høre fra dig,-og det skal helt sikkert nok blive lettere og mere overskueligt for dig, når du lige har vænnet dig til livet i Marokko.
    Knus
    mor

    SvarSlet
  2. Hej Ditte.

    Det er godt at du er ved at finde dig godt til rette i Marokko.

    Ziggy går meget patrulje her hjemme, men det er nok fordi hun leder efter dig ;).

    Jeg er ved at finde mig godt til rette i min nye klasse :)
    Jeg skal spørge dig om du vil komme og fortælle om Marokko i Geografi :)

    Hilsen Esben

    SvarSlet
  3. Du skal selvfølgelig hjem først XD

    SvarSlet
  4. Kære Ditte "Futte" Nesdam-Madsen :)
    Hermed en besked fra din ældste bror.
    Det er super at høre, at du er ved dine fulde fem efter en del turbulente dage med en masse indtryk og oplevelser. Tag endelig et par billeder af dine omgivelser - ikke mindst for de gamles skyld :)

    Herhjemme er skolen ved at tage til. Dansk/Historie skydes snart for alvor i gang med valg af fag og senere hen emnevalg. Lektiebyrden er også blevet til mere, samt både religion og kemi skal læres på et skønt gymnasieniveau. Man glæder sig kun til weekenderne. I religion er vores næste emne Islam, så det kan være, at jeg kan søge rådgivelse ved en kender :) jeg læste, at du også forsøger dig med slankekur ligesom alle de andre dernede! :) virker det?

    Hav det nu rigtig godt så længe! Det er mærkeligt, at du ikke er her, men tanken er man lige så stille begyndt at vænne sig til.
    Vi skrives, Futti :)
    Kærligst
    Mathias :)

    ps. Send mere slik! :)

    SvarSlet