onsdag den 15. september 2010

1 måned

Hej
I dag er det præcis en måned siden jeg ankom til Rabat. Det er mærkeligt at tænke sig, da der er sket sååå mange ting på bare 30 dage. Det er altid godt at lave en status, så det har jeg tænkt mig at gøre nu.
I Rabat
- er der ikke varme brusere
- toilettet er et hul i jorden
- er der et spejl i huset (jeg har dog købt et stort spejl til mig selv)
- går alle i lange bukser og skjorte/kjortel/lang kjole selvom det er 45 grader varmt
- kan man tage en taxa ind til centrum for 6,7 kr - bussen koster 2,5 kr.
- sidder man normalt 6 i bilen - 2 på forsædet, 4 bagi - hvis der er børn kan man godt være 7
- eksisterer der i praksis ikke nogen trafikregler, kun jungleloven.
- er der næsten ingen cykler
- går man aldrig fra det ene sted til det andet hvis der er mere end 10 min. og du ikke kender området (selvom det er dag og du har et kort)
- spiser man med højre hånd og bruger brød som gaffel
- spiser man meget hurtigt og efterlader brødstumper, fiskeben og frugtskræl på bordet
- drikker man den lokale sodavand Hawaii
- vasker man tøj og opvask i hånden
- spiser man meget fisk, honning, sukker og olie
- er blond hår et særsyn
- kan enhver sælger spotte en fremmed på lang afstand (OK ikke så meget i Rabat, men andre mere turistede steder) men hvis du siger nej, gå væk på arabisk, forsvinder de
- koster et godt måltid på resturant med drikke ca. 30 kr.
- er der katte overalt og de er ikke søde (kom herned og få kureret din kattelove, Matilde)
- ser man en del fjernsyn
- siger man "Saleem ai le kum" når man møder folk man kender, og det betyder "God bless you"
- taler alle fransk - dog altid blandet med engelske, ararbiske, tyske og spanske ord
- drikker man te i spandevis, og der er altid mindst 5 stykker sukker i
- råber folk "Welcome to Morocco" eller "Hallo how are you" eller "Bonjour ca va?" til dig hver dag døgnet rundt
- er breakfast under ramadanen i virkeligheden aftensmad.
- består klasseværelset af 20 bord- og stolesæt, en tavle og et kateder. Ikke andet, og hver dag går noget i stykker.
- bliver du kaldt alt fra maitresse (lærerinde), madame, mademoiselle og endda messiur af eleverne
- er der tusindevis af små købmænd der bor side om side men med ok indtjening
- er der ingen køkultur - igen jungleloven
og selvfølgelig meget meget mere..
Der er altså virkelig stor forskel på DK og Marokko, men alt i alt har jeg det rigtig godt hernede og har ikke lyst til at tage hjem (nogensinde!! :))

I går tog jeg på tur til Casablanca med den belgiske pige, da vi gerne ville se Hassan 2. moskeen. Den er desværre lukket for enkeltpersoner, men åben for grupper med guide, hvilket vi kom for sent til. Derfor så vi den kun udefra. Det er virkelig en smuk, og meget meget stor, moskee.
Den kan indeholde 80.000 bedende på een gang. Vi fik lov til at overvære muslimerne i kirken bede (udefra)
























Jeg ved ikke om det er til at se, men jeg har virkelig fået meget farve, og mit hår er vokset 4 cm. De siger dog alle sammen, at jeg skal lade mit hår gro længere, da kort hår er for drenge (som søsteren sagde på 2. dagen som kommentar til mit hår)















Den lækreste strand i Casablanca. Udsigten over Atlanterhavet var virkelig smuk, men sådanne ting er umulige at fange på et billede.










I dag har jeg lært at præsentere mig selv på arabbisk, samt spørge ind til den anden person om alder, navn, profession, bolig, civilstatus osv. Det går fremad, men det er stadig svært. Efter jeg har lært alfabetet er det dog blevet nemmere at læse, men desværre er det sådan, at de tegn vi bruger til at udtale det enkelte bogstav rigtigt, er kun et redskab for børn. I aviser, på vejskilte etc. er det kun bogstavetne, så man skal kunne sproget før man kan læse rigtigt. En god træning er dog at købe børnebøger og øve sig sådan. Det gjorde en pige, der var her før, og det virkede rigtig godt. Jeg har også købt nogle små bøger med ord og sætninger i , dog også i oversat udgave.

I dag sker der noget rigtig spændende, da den trekking gruppe jeg skal afsted med, ankommer i dag. Den ene pige, som er fra England, skal dele værelse med mig!! Det bliver interessant, især da jeg har fået lidt ejerfornemmelser over mit værelse. Men det bliver da også hyggeligt, næsten som at gå på efterskole igen. ;)
Jeg har også lige fået at vide i dag, at jeg havde misforstået det med kosten, og at jeg får tre måltider hos familien om dagen. Det er godt nok, så jeg ikke hele tiden skal tænke på hvad jeg skal spise, og hvordan jeg skal lave det. Længe leve dovenskab. Jeg fik da kartoffelsuppe, brød og myntete til morgenmad - speciel kombination, men meget lækkert!
Jeg har yderligere fået at vide, at Sylvia (en italiensk pige, der var her i huset i starten) kommer tilbage fra oktober, og skal bo her i 6 måneder, lige som mig! Spændende.
Weekenden står på afslapning, besøg på marrokansk pub (!!) - det er første gang vi drikker alkohol hernede siden jeg kom, og stranden. På onsdag (præcist en uge) går det løs med Marrakech, trekking og Marrakech igen i i alt 10 dage. Jeg glæder mig! Derefter: skole. :)
Nu skal jeg ud på shopping med en af konerne fra familien!
Bisous!

5 kommentarer:

  1. Hej Ditte Marie.

    Sjov og spændende beretning fra dit liv lige nu, det må jeg sige. Det virker rigtigt godt at du sætter blillederne ind. Og farve det kan man godt se. Måske du deltage i konkurrencen næste år. Så vi blir helt misundelige her i efterårsvinden. Det er vist godt Mathias ikke skal slippes løs i trafikken i Marokko. Han venter med længsel efter kortet, men nu er det snart indenfor rækkevidde.
    Uffe (?) fra ICYE fortalte mig, han læste din blog og han havde givet adressen videre til et par andre piger, der muligvis ville af sted. Han foreslog i øvrigt, at du nævnte "ICYE" samt Marokko på din blog, fordi så ville man kunne finde den via google. Jeg har prøvet at søge, men fandt den først, da jeg anvendte dit navn som søgekriterie.

    Meeeennnnn vi kan også. Vi har fået bagemaskinen tilbage, så det dufter atter af bager i huset. Hmmmm!!!! Og det er jo bevist hjemmebag er bedst, billigst og bedst.

    Jeg har lige været en tur i skoven med Ziggy. Hun skulle trækkes ud af startblokken, men så var hun klar.

    God weekend.

    Kærlig hilsen
    far

    SvarSlet
  2. Haha ja, jeg tror ikke man skal kaste sig ud i Marrokansk trafik som nybagt chauffør. Jeg har også godt talt mEd Uffe, og der kommer 2 danske piger herned i november, så de har haft glæde af at læse lidt om livet hernede.
    Det lyder godt med bagemaskinen, jeg kan forestille mig, at det har været en pinsel for jer.
    Jeg er desværre syg lige pt. med mavesmerter og lidt feber. Jeg håber det går over snart så jeg kan blive frisk til trekking turen. Vi kan evt. snakkes ved mandag på skype, hvis I er hjemme.

    SvarSlet
  3. Hej Ditte
    Det lyder ikke så rart med mavesmerter og feber. Det ville måske være godt at få kontakt med en læge, hvis det varer flere dage. Som du selv siger, skal du gerne være frisk til trekkingturen. Hvis man har haft feber nogle dage, så tager det også nogle dage at komme helt ovenpå igen og komme til kræfter, så man kan klare en trekkingtur.
    Morfar siger, at I har aftalt skypetid søndag kl 13.00 DK tid, men det bliver os i Kolind, der vil være klar i stedet for.Mormor skal spille i en kirke.Vi sender måske en SMS med forslag om skypetid lidt senere på dagen.
    Far, mor og Ziggy har lige været i Århus på cafe og lidt shopping. Ziggy havde meget travlt med alle de dufte og mennesker, der skulle undersøges, og alle de madrester der skulle snuses til og smages på. Det var anstrengende at være cityhund, tror jeg. Bagefter tog vi ud til Moesgård strand og gik en tur på stranden og op i skoven . Det var dejligt, selvom det blæser kraftigt for tiden. Men det er skønt at få lidt luft her i weekenden. Jeg havde lange dage hele ugen i Skanderborg, så det er ikke blevet til så mange gåture i løbet af ugen for mit vedkommende.
    Jeg håber, du snart får det bedre. Vi snakkes ved søndag.
    Knus mor

    SvarSlet
  4. Hej Ditte.

    Det lyder godt med alle de sjove ting (og irreterende ting XD), som er anderledes i Marokko end i Danmark.
    Jeg kan godt forstå hvis du glæder dig til at få en værelses kammeratinde ;).

    Herhjemme er skolen gået ordenligt i gang for mig (første par afleveringer!) og jeg skal starte til præst på onsdag. Jeg er også flyttet ind på Mathias´ gamle værelse, og det er jeg glad for :D.

    Tchüss

    SvarSlet
  5. Hej Esben.
    De fleste ting er sjove og spændende, der er ikke særlig meget der er irriterende.
    Det lyder spændende med værelses omrykningen. Hvor bor Mathias så?

    SvarSlet