mandag den 13. september 2010

Slut med ramadan

Hej
Så er jeg tilbage igen efter endnu en uge hernede. Temperaturen bliver langsomt lavere og lavere, hvilket betyder at vi i disse dage har omkring 30 grader når det er varmest! Det er altså stadig super varmt, men det er mere behageligt om eftermiddagen end før, men til gengæld er det virkelig varmt, når jeg går fra skole kl 12. Ramadanen er også slut, hvilket har ændret livet hernede. Førhen gik jeg sent i seng, sov indtil kl. 11, og skulle møde på skolen kl 12. Når jeg så havde fri, gik jeg hjem for at slappe af, være med familien, måske lave lidt køkkenarbejde, studere og der var så "morgenmad" kl. 7. Derefter slappedes der af igen, og senere gik jeg ud for at mødes med de andre voluntører. Nu har jeg timer fra kl 9.30-12.30 og har hele eftermiddagen og aftenen fri. Det store, faste måltid er kl 13.00/13.30 og aftensmad er lidt mere flydende. Det er nemlig sådan, at familien kun får 800 Dh pr. måned pr. voluntør (ca 536 kr.)! og det er derfor kun med et til to måltid om dagen. Lige nu spiser familien også mere simpelt, da det er bedre for deres maver pga. fasten, og da ramadanen er meget dyr. Jeg er selvfølgelig velkommen til at bruge deres køkken til at kokkerere hvis jeg vil, og de vil da også gerne lave noget til mig, hvis jeg køber noget udover det, de giver mig. Det er dog marrokansk kutyme at man så laver til alle. Mad hernede er til gengæld ok billigt, så det er ikke det, der kommer til at ruinere mig. Men jeg prøver lige at tale med organisationen om det.
Ramadanen sluttede i fredags med den store Aid-fest. Det blev annonceret i nyhederne dagen før, da det afhænger af månens status, og det religiøse ministerium i Marokko skulle så mødes og sige god for det. Derfor var der tvivl helt ind til dagen før, om festen ville falde om fredagen eller lørdagen. De fleste var da glade, da det blev offenliggjort, at det var fredag, hvilket betød en dags faste mindre. Slutningen af Ramadanen er nemlig super hård for de fleste, da de er dehydrerede, mangler vitaminer osv. Det blev fejret med at nogle af familiemedlemmerne gik i moskeen om morgenen for at bede sammen med en masse andre, og kom derefter hjem til traditionel morgenmad (brød, marrokansk crêpe, pandekager, honning og te). De fleste familiemedlemmer får i helligdagens anledning nyt tøj, som i de fleste tilfælde er traditionelle dragter som fx en kaftan for kvinderne, og mændene et par løse bukser og en lang skjorte. Jeg har selv købt et par af disse bukser, da de er super behagelige (og meget pæne). Familie udefra kom senere på besøg, og der blev serveret couscous om eftermiddagen. Om aftenen gik de fleste ud på gaden for at møde alle andre, og sige god fest. Jeg var desværre lidt syg på dagen, men jeg er glad for at opleve det, jeg gjorde, da festen er meget vigtig for muslimerne.
Dagen efter tog jeg til Meknes på weekendtur. Det var meningen at jeg skulle hen til en lille by der hedder ChefChaouen, men bussen kørte på et andet tidspunkt end vi havde regnet med, og vi ville derfor kun have aftenen i byen, hvilket ikke var nok. Derfor blev det Meknes i stedet. Meknes er den mindste af de store gamle kongebyer i Marokko, og den har da rygte for at være meget smuk, rolig, uspoleret og uturistet. Den er dog uturistet, da det er den kongeby med mindst seværdigheder. Den var dog turen værd alligevel.
Her ses en af gaderne. Byen virkede meget sydeuropæisk med brede boulevarder, palmer og mange udendørs cafeer. Her kunne man gå mere i fred end i Fez, så atmosfæren var generelt mere afslappet.














Her er den store plads foran medinaen. Om aftenen er der meget liv her, da det er en turistattraktion, der er mange cafeer, og her kommer mange gøjlere for at lave show. Jeg så bla. en slangetæmmer her, der havde en sort kobra med sig. Uf!


Her indenfor i en lille moske, som man kunne besøge (det er ikke normalt at kristne kan komme ind i moskeer) Der var meget smukt og stille.









Her er et billede fra pladsen med de mange gøglere. Man kunne bl.a. få taget billeder med heste, der havde kostumer på. Men man kunne se, at hestene led rigtig meget under den varme sol, så det var rigtig synd.
I næste uge skal jeg så på trekking i bjergene med en gruppe, og derefter har jeg 3 dage i Marrakech til at slappe af i. Det glæder jeg mig rigtig meget til. Derefter slutter mit arabisk kursus, desværre. Jeg ville gerne have mere undervisning, men jeg skal starte i skolen d. 4. så der bliver nok at se til.
Jeg har til gengæld fået en bog om marrokansk dialekt som jeg kan lære en masse af. Den er på engelsk, og så står alting også på arabisk, så jeg kan få trænet mine læseskills.
Derudover kommer en af de andre piger fra før tilbage i november og december, det bliver spændende, da vi også skal dele værelse (udover at være på samme projekt). Der kommer også to italienske piger i oktober, der skal være her i 6 måneder lige som mig. Det bliver godt med nogle længerevarende mennesker.

Nu vil jeg smutte. Bisous!
Bisous!

4 kommentarer:

  1. Hej
    Så er jeg også på!
    Skønt at høre fra dig.
    Vi har det godt og rejser snart til Toscana. Desværre er vi ikke hjemme til Mathias fødselsdag.
    Hav det godt.
    Jeg er på vej på arbejde.
    Knus

    SvarSlet
  2. Hej Ditte Marie.
    Mere.... vi vil ha´mere....

    Uffe fra IYCE sender dig oplysninger vedr. tandlægebesøg. Du skal kontakte dem inden du opsøger en tandlæge.
    Vedr. forplejning kan vi lige ta´ den på skype næste gang, men jeg synes det er en god ide, du selv kontakter det lokale regionskontor.

    Trekking.... vi skal også en slags. Det blir nok i Harzen eller i Vendsyssel!

    Kærlig hilsen
    far

    SvarSlet
  3. Kære Ditte Marie!
    Herligt at du oplever så meget, og du er god til at beskrive oplevelserne; vi føler næsten, at vi selv er med på turen.
    Vedrørende den økonomiske støtte (1.000 kr.)til trekking turen, er det nok mest praktisk, at vi giver pengene til din moder, hun har sikkert adgang til din bankkonto.
    Kunne du evt. foreslå en tid (dansk tid) på fredag, hvor vi kan ringe dig op? Send evt. en mail.
    Mormor er ikke helt på toppen, hoster meget, har ondt i halsen og er træt. Men har dog i dag plukket hyldebær og lavet dejlig, nærende hyldebærsaft.
    I morgen skal vi til en del møder i vore foreninger, men weekenden er ledig.
    Kærlig hilsen
    mormor & morfar

    SvarSlet
  4. Hej mormor og morfar.
    Jeg er glad for, at I føler I er med. OK med pengene, det kan vi lige diskutere nærmere på skype. :)
    Jeg har planer for fredagen, men jeg kan ringe jer op kl. 14 dansk tid, hvis I er hjemme der?

    SvarSlet